Bekijk online
 
Vakbladvoedingsindustrie.nl logo
 
 
 

Nieuwsbrief
24 november 2020

 
 
 
Consumptie alternatieve eiwitten
 
 

Consumptie alternatieve eiwitten blijft achter

 
 

Steeds meer Nederlanders zien zichzelf als vegetariër, veganist of flexitariër: 12,6%, ten opzichte van 8,6% in 2015. Ook de groep die zich niet in deze omschrijvingen herkent, maar wel zegt bewust minder vlees te eten, is in vier jaar gegroeid. Daarnaast vertoont het aantal mensen dat zichzelf als typische vleeseter ziet een dalende lijn. Nederlanders willen steeds vaker kiezen voor alternatieve eiwitbronnen. Toch stijgt de consumptie van alternatieve eiwitten niet.

Lees verder

 
 
 
 
 
Eerlijke vleesprijs houdt steun van consument en politiek
 
 
Eerlijke vleesprijs komt steeds dichterbij

55% van de inwoners in Nederland, Duitsland en Frankrijk is uitgesproken vóór een invoering van deze eerlijke vleesprijs, conform het plan van de TAPP Coalitie waarbij de opbrengsten direct terugvloeien naar de samenleving door middel van verduurzamingssteun voor boeren, het goedkoper maken van groenten en fruit en het compenseren van de koopkracht van lagere inkomens. Dat blijkt uit een onderzoek van DVJ Insights in opdracht van de TAPP Coalitie, dat op 24 november 2020 is gepubliceerd.

 
Lees meer
 
 
 
 
 
 
4 criteria zout- en suikerreductie

Hoe belangrijk is ‘smaak’ in de foodsector? En waarom is zout- en suikerreductie een blijvertje? De redenen om zout en suiker in ons voedsel te reduceren zijn zeer divers. De mogelijkheden ook. Toevoeging ervan is er juist om (letterlijk) in de smaak te vallen bij de consument. In onze nieuwste whitepaper lichten we het belang van reduceren toe en gaan we in op de gevolgen voor jouw product.

 
Lees meer
 
 
 
4 criteria zout- en suikerreductie
 
 
 
 
 
‘Impact duurzame initiatieven vaak nog te klein’
 
 
‘Impact duurzame initiatieven vaak nog te klein’

Als minister van VWS had ze het thema gezonde voeding al hoog op de agenda staan. Nu ze bestuursvoorzitter van Foodvalley is, wil Edith Schippers de slagkracht van innovatieve, Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven op internationaal vlak vergroten.

De term ‘impact vergroten’ valt vaak als Edith de missie van Foodvalley toelicht. De aspiraties van de organisatie gaan dan ook ver de grens over. “Onze wortels liggen in de regio Wageningen, maar we zijn van nationale betekenis en we hebben internationale ambities.”

 
Lees meer
 
 
 
 
 
 
Promo 4 Sleegers Experience Center
 
 
 
 
 
Voedselleveranciers krijgen sterkere positie in de keten

Boeren, tuinders en vissers hebben een zwakkere onderhandelingspositie tegenover grote en geconcentreerde marktpartijen in de keten. Dit zorgt ervoor dat zij bijvoorbeeld makkelijk onder druk gezet kunnen worden om kortingen te accepteren. Dit belemmert het ondernemerschap van boeren en maakt het voor hen lastiger een eerlijke prijs te vragen voor het voedsel dat zij produceren. Om de positie van de boer in de voedselketen te versterken, is het Wetsvoorstel oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen van minister Schouten ingediend bij de Tweede Kamer.   

 
Lees meer
 
 
 
Voedselleveranciers krijgen sterkere positie in de keten
 
 
 
 
 
RBK Group gaat een strategische samenwerking aan met Adviesburo Verhoef
 
 
RBK Group gaat samenwerking aan met Adviesburo Verhoef

De RBK Group uit Deventer heeft met terugwerkende kracht, per 1 juli 2020, een meerderheidsbelang in Adviesburo Verhoef BV uit Lochem genomen.

“Verhoef is voor ons een strategische aanvulling op onze huidige activiteiten en daarmee wordt het fundament onder ons bedrijf nog verder verstevigd”, aldus Theo Vliek, Sales Director van RBK.

Door de overname sluit het kantoor in Lochem. Alle werkzaamheden zullen vanuit Deventer worden uitgevoerd.

 
Lees meer
 
 
 
 
 
 
Column Pieter Vos
 
 

Over lef, daadkracht en positiviteit

 
 

Het zal niemand ontgaan: er is al enige tijd een tekort aan testcapaciteit voor corona in Nederland. Dat komt voor een groot deel door de manier waarop het testen georganiseerd is. Steeds vaker werd ons lab daarom door bedrijven uit de buurt en door klanten benaderd: ‘Kunnen jullie ook testen op de aanwezigheid van corona op voedsel? En op oppervlakten? En, alsjeblieft, bij onze mensen met corona-gerelateerde klachten' 

Lees verder

 
 

Meer nieuws op Vakblad Voedingsindustrie

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
http://www.vakbladvoedingsindustrie.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

©2020 Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV. U ontvangt deze nieuwsbrief als lezer van vakblad Voedingsindustrie, lid van OSV netwerk of als relatie van b2b Communications. Persoonlijk contact: Saskia Stender (026) 370 00 27, [email protected]

Wijs ook uw collega's en zakenrelaties op de mogelijkheid van een gratis abonnement op deze nieuwsbrief. 

 
Delen op socialmedia:
 
 
 
b2b Communications BV | Arnhemsestraatweg 19 | 6881NB Velp | K.v.k 59203455
Ervaart u deze email als ongewenst? Afmelden
Spam Melden